El banc d’imatges d’El món agrari a les terres de parla catalana

Dimecres 14 Març 2012 13:56
Escrit per MVR

Consultable a Internet, el banc d’imatges recollit pel projecte El món agrari a les terres de parla catalana, coordinat per l’Institut Ramon Muntaner, és sense dubte una de les millors finestres no només al passat agrari i rural del país, sinó que aporta informació gràfica de gran valor sobre l’evolució de les dinàmiques de la pagesia fins a l’actualitat.

banner2

D’aquest projecte n’han sortit també dos objectes interessantíssims, en primer lloc l’exposició que, sota el mateix nom, es pot veure actualment a Amposta i que és un resum del projecte amb una mostra de les fotografies recollides i, per altra banda, el catàleg de l’exposició, de magnífica edició que, a més de recollir i ampliar els plafons de l’exposició, es complementa amb els textos d’un ventall d’experts que reflexionen des de múltiples punts de vista, sobre l’estat actual de la pagesia i el seu futur.

El geògraf Joan Vilà-Valentí n’és autor de la introducció. Del paisatge ens en parla el naturalista Martí Boada, Pagesia i paisatges del segle XXI; l’enginyer tècnic agrícola Jordi Peix fa una reflexió sobre Els conreus a Catalunya i Meritxell Serret, de la Fundació del Món Rural, sobre la ramaderia a Del ramader a la nevera… i tot això per un litre de llet. L’escriptor Joan Rendé ens introdueix a l’àmbit humà amb L’escàs planter entre tanta herbota i el geògraf Ignasi Aldomà ens parla del treball al camp a La roda dels anys, les feines del camp i la llibertat i supervivència del pagès. Als dos últims àmbits s’hi refereixen el pagès Pep Riera, antic coordinador d’Unió de Pagesos, que reflexiona sobre l’estat de la pagesia a L’agricultura, entre l’evolució i l’abandonament i l’economista Francesc Reguant Present i futur: explotacions preparades per canviar. Clou el llibre l’escriptor Jordi Llavina amb l’epíleg Literatura del camp? Uns apunts d’aproximació.

El banc d’imatges sobre el món agrari a les terres de parla catalana el van endegar l’any 2009 l’Institut Ramon Muntaner, la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana i la Fundació del Món Rural amb un doble objectiu. D’una banda facilitar a la societat un coneixement del sector agrari des de finals del segle XIX fins a l’actualitat per comprendre la realitat actual i entendre les polítiques agràries que en el marc europeu cal adoptar per possibilitar la continuïtat del sector; i de l’altra, garantir la conservació, mitjançant la digitalització, de gairebé 4.000 fotografies recollides arreu del territori a més de 150 fons fotogràfics, entre els que hi ha el del Museu de la Vida Rural (aconseguit en bona part gràcies a la col·laboració de veïns del poble). El banc es pot consultar en la seva totalitat a la pàgina web Memòria Digital de Catalunya i no es dóna per tancat, sinó que es constitueix en un projecte viu i obert a créixer i modificar-se segons la demanda dels usuaris. Les fotografies del MVR que en formen part les podeu veure en aquest filtre sobre el banc: Museu Vida Rural.

bancimatges1

L’element bàsic del projecte comporta presentar, estructurades en diversos àmbits, imatges dels paisatges, dels conreus, de les formes de treball i de vida que s’han donat en els diversos territoris, en les distintes àrees agràries, amb la informació corresponent a cada apartat i de cada imatge. Fer comprendre que la rica varietat de conreus que s’han donat i es donen en els territoris de parla catalana, ha comportat una gran diversitat de paisatges agraris, de sistemes d’adequació de la terra, d’aprofitament de l’aigua, d’utilització de tècniques, eines, estris, animals i maquinària de treball, de tinença de la propietat, d’organització social, de formes de vida, etc.

Actualment el sector agrari ocupa una part molt petita dels sectors productius de la societat, però al mateix temps gestiona una gran part del territori. La realitat actual fa que cada vegada més la societat urbana ignori o tingui un coneixement difús i sovint distorsionat del món agrari. Bona part de la producció del projecte «El món agrari a les terres de parla catalana» està encaminada a facilitar informació a la societat sobre un sector que ha estat estratègic i que històricament ha ocupat una gran part de la població. Fer veure com els paisatges han canviat amb el pas del temps, com els mercats han anat produint en les relacions d’intercanvi i de cohesió social, com l’organització social del camp ha evolucionat paral•lelament amb la societat. Fer comprendre com la qualificació d’estratègic no hauria de desaparèixer en el futur, per l’ordenació i manteniment del territori, per la garantia de la producció d’aliments de proximitat i de qualitat, pel valor econòmic i d’ocupació laboral que significa, tant en la població pagesa com en la dedicada a la transformació dels productes agraris.

bancimatges2

Connectar amb el compte de Facebook

Conectar con tu cuenta de Twitter

Código Seguridad:

Additional comments powered by BackType