Dissabte 30 de març, a les 17 h, el museu acull la presentació del llibre Més enllà de l’agricultura ecològica, de Judit Manuel Martin, i organitza, conjuntament amb CoopCAMP – Ateneu Cooperatiuuna taula rodona amb diferents agricultors de la Conca de Barberà que treballen en base a sistemes de producció ecològica.

Aquesta taula rodona, moderada per Annaïs Sastre de CoopCAMP, comptarà amb la participació de:

El debat girarà entorn d’un canvi de model que comprèn l’agricultura ecològica a la Conca de Barberà més enllà de la tècnica i en el que es reflexionarà sobre l’estat actual i el futur del paisatge agrícola de la comarca i del sector ecològic.

EL LLIBRE

Quina vinculació té l’agricultura ecològica amb la sobirania alimentària, el comerç just o el consum de proximitat? És més sostenible? Aquest relat és fruit d’un retorn al camp, en aquest cas en forma de recerca etnogràfica. Amb aquestes preguntes al sarró, l’autora ha estudiat la producció ecològica a la Conca de Barberà, tot buscant el punt de vista d’aquells que construeixen i defineixen l’agricultura ecològica en el seu dia a dia. El llibre narra les motivacions i implicacions de convertir-se a la producció ecològica i explica com, en mans d’aquests pagesos, l’agricultura ecològica adquireix un valor afegit que va més enllà de ser un mètode productiu. En un context en què la sostenibilitat —tant ecològica com socioeconòmica— del sistema agroalimentari global està en dubte, aquest llibre és una mirada als pagesos ecològics locals, que creen un espai de resistència a les relacions sovint injustes de l’agroindústria. Al voltant de la producció ecològica, el lector descobrirà tot un seguit de pràctiques i relacions econòmiques, socials i ecològiques que generen un model agrícola alternatiu i amb vocació de sostenibilitat.

L’obra va guanyar la II Beca Maria Font de Carulla convocada pel Museu de la Vida Rural i la Fundació Carulla per incentivar la recerca etnològica i cultural 2016, i ha estat editada per Cossetània Edicions.

L‘AUTORA

Judit Manuel Martin (Barcelona, 1990) és llicenciada en Filosofia i grau en Antropologia per la Universitat de Barcelona i màster en Antropologia de la Sostenibilitat per la Universitat de Leiden, Holanda (Master of Anthropology of a Sustainable World, Cultural Anthropology and Development Sociology). Aficionada a la cuina i compromesa amb el consum responsable, sempre s’ha interessat per conèixer què hi ha al darrere dels productes que mengem. Aquesta inquietud l’ha portat a tenir contactes amb productors i productores de França (les Ardenes), Holanda i a casa nostra, especialment a la Conca de Barberà, comarca amb la qual té vincles personals. Participa de manera activa en iniciatives vinculades al consum agroecològic i ha realitzat diversos tallers i xerrades. També ha tirat endavant el seu propi projecte de rebosteria compromesa.

Presentació i taula rodona

30 de març